privind asigurarea calităţii în sistemul de sănătate
| EMITENT | PARLAMENTUL ROMÂNIEI |
Publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 599 din 26 iulie 2017
Data intrării în vigoare 29-07-2017
Formă consolidată valabilă la data 03-02-2025
Prezenta formă consolidată este valabilă începând cu data de 03-02-2025 până la data de 27-06-2025
Notă CTCE Forma consolidată a LEGII nr. 185 din 24 iulie 2017, publicate în Monitorul Oficial nr. 599 din 26 iulie 2017, la data de 03 Februarie 2025 este realizată prin includerea modificărilor și completărilor aduse de: LEGEA nr. 329 din 21 decembrie 2018; ORDONANŢA nr. 25 din 27 august 2019; ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 80 din 21 mai 2020; ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 28 din 15 aprilie 2021; ORDONANŢA nr. 5 din 25 august 2021; LEGEA nr. 213 din 14 iulie 2022; ORDONANŢA nr. 2 din 31 ianuarie 2025.
Conţinutul acestui act aparţine exclusiv S.C. Centrul Teritorial de Calcul Electronic S.A. Piatra-Neamţ şi nu este un document cu caracter oficial, fiind destinat informării utilizatorilor.
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Capitolul I
Dispoziţii generale
Articolul 1
(1)Prezenta lege reglementează managementul calităţii serviciilor de sănătate acordate în cadrul sistemului de sănătate la nivel naţional.
(2)Asigurarea calităţii serviciilor de sănătate şi siguranţei pacientului este responsabilitatea unităţilor sanitare, conform politicii şi strategiei de sănătate promovate de către Ministerul Sănătăţii şi Autoritatea Naţională de Management al Calităţii în Sănătate, denumită în continuare ANMCS.
(3)Standardizarea şi evaluarea serviciilor de sănătate se realizează de către ANMCS.
(4)Actele normative adoptate de ANMCS sunt obligatorii pentru toate unităţile sanitare care doresc să se acrediteze, în condiţiile legii.
Articolul 2
În înţelesul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a)servicii de sănătate – totalitatea activităţilor medicale şi nemedicale, necesare stabilirii riscului de boală, diagnosticului, tratamentului, îngrijirilor medicale şi monitorizării stării de sănătate;
b)act medical – acţiunea personalului medical exercitată în relaţie directă cu pacientul în vederea prevenirii îmbolnăvirilor, diagnosticării, tratării, acordării de îngrijiri medicale, reabilitării, precum şi monitorizării stării de sănătate a acestuia;
c)unităţi sanitare – entităţi cu sau fără personalitate juridică al căror obiect de activitate îl constituie acordarea de servicii de sănătate, indiferent de forma de proprietate;
La data de 01-09-2019 Litera c) din Articolul 2 , Capitolul I a fost modificată de Punctul 1, Articolul I din ORDONANŢA nr. 25 din 27 august 2019, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 29 august 2019
d)unităţi sanitare din ambulatoriu – entităţi cu sau fără personalitate juridică, indiferent de forma de proprietate, care acordă servicii de sănătate în regim ambulatoriu;
d^1)calitate – nivelul de conformare a serviciilor de sănătate la cerinţele standardelor ANMCS, pentru a asigura pacienţilor cel mai bun rezultat, la cel mai bun cost, cu cel mai mic risc iatrogen, astfel încât sistemul de sănătate să răspundă aşteptărilor generale ale populaţiei;
La data de 01-09-2019 Articolul 2 din Capitolul I a fost completat de Punctul 2, Articolul I din ORDONANŢA nr. 25 din 27 august 2019, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 29 august 2019
d^2)standarde ANMCS – documente elaborate şi adoptate prin consens de către ANMCS în condiţiile prezentei legi, care stabilesc, în conformitate cu stadiul actual al ştiinţei medicale, nivelul de performanţă realizabil şi măsurabil, acceptat de către profesionişti şi observabil de către populaţia căreia i se adresează;
La data de 01-09-2019 Articolul 2 din Capitolul I a fost completat de Punctul 2, Articolul I din ORDONANŢA nr. 25 din 27 august 2019, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 29 august 2019
d^3)sistem de management al calităţii serviciilor de sănătate şi siguranţei pacientului – ansamblul mijloacelor şi metodelor de asigurare şi îmbunătăţire continuă a calităţii serviciilor de sănătate şi a siguranţei pacientului, în conformitate cu cerinţele standardelor adoptate de către ANMCS;
La data de 01-09-2019 Articolul 2 din Capitolul I a fost completat de Punctul 2, Articolul I din ORDONANŢA nr. 25 din 27 august 2019, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 29 august 2019
d^4)consens – armonizarea punctelor de vedere fundamentate, în cadrul procesului de adoptare a standardelor ANMCS pentru fiecare cerinţă în parte cuprinsă în proiectul standardelor. Se consideră adoptate cerinţele pentru care nu există puncte de vedere diferite. Sunt exceptate de la procesul de armonizare punctele de vedere formulate prin încălcarea prevederilor legale sau care conduc la împiedicarea îndeplinirii unei atribuţii pe care ANMCS o are în baza prezentei legi;
La data de 01-09-2019 Articolul 2 din Capitolul I a fost completat de Punctul 2, Articolul I din ORDONANŢA nr. 25 din 27 august 2019, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 29 august 2019
d^5)înregistrare – depunerea documentaţiei care confirmă că o unitate sanitară iniţiază procesul de implementare a sistemului de management al calităţii şi siguranţei pacientului, în condiţiile prezentei legi;
La data de 01-09-2019 Articolul 2 din Capitolul I a fost completat de Punctul 2, Articolul I din ORDONANŢA nr. 25 din 27 august 2019, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 29 august 2019
d^6)înscriere – depunerea documentaţiei care confirmă voinţa unei unităţi sanitare de a intra în procesul de acreditare;
La data de 01-09-2019 Articolul 2 din Capitolul I a fost completat de Punctul 2, Articolul I din ORDONANŢA nr. 25 din 27 august 2019, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 29 august 2019
e)acreditarea unităţilor sanitare – procesul de validare a conformităţii caracteristicilor serviciilor de sănătate efectuate de către unităţile sanitare, cu standardele ANMCS adoptate de către ANMCS şi aprobate în condiţiile prezentei legi, în urma căruia unităţile sanitare sunt clasificate pe categorii de acreditare pentru a conferi încredere în competenţa tehnico-profesională şi organizatorică a acestora;
La data de 01-09-2019 sintagma: standardele de acreditare a fost înlocuită de Articolul II din ORDONANŢA nr. 25 din 27 august 2019, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 29 august 2019
f)evaluarea unităţilor sanitare – activitatea de analizare a nivelului de conformitate a unităţilor sanitare cu standardele ANMCS, desfăşurată de către evaluatori externi de servicii de sănătate, independenţi faţă de părţile interesate, la solicitarea de către unităţile sanitare a intrării în procedura de acreditare;
La data de 01-09-2019 sintagma: standardele de acreditare a fost înlocuită de Articolul II din ORDONANŢA nr. 25 din 27 august 2019, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 29 august 2019
g)ciclu de acreditare – intervalul de 5 ani de utilizare a unei ediţii a standardelor ANMCS. În situaţii de epidemii, pandemii, cataclism, dezastre naturale sau catastrofe, ciclul de acreditare poate fi prelungit prin hotărârea Colegiului director al ANMCS, la propunerea preşedintelui acesteia;
La data de 26-05-2020 Litera g) din Articolul 2 , Capitolul I a fost modificată de Punctul 1, Articolul II din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 80 din 21 mai 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 440 din 26 mai 2020
Notă
Articolul II din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 28 din 15 aprilie 2021, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 401 din 16 aprilie 2021 prevede:
Articolul II
(1) În vederea prevenirii şi combaterii efectelor pandemiei de COVID-19, pe durata stării de alertă declarate în condiţiile legii, la care se adaugă 90 de zile de la data încetării acesteia, se suspendă vizitele de evaluare în vederea acreditării unităţilor sanitare. În această perioadă, monitorizarea tematică desfăşurată de Autoritatea Naţională de Management al Calităţii în Sănătate urmăreşte în principal nivelul de conformare la cerinţele specifice referitoare la asigurarea şi îmbunătăţirea continuă a calităţii serviciilor de sănătate, a siguranţei pacienţilor şi a personalului în condiţiile generate de pandemia de COVID-19.
(2) Prin derogare de la dispoziţiile art. 2 lit. g) teza a doua din Legea nr. 185/2017 privind asigurarea calităţii în sistemul de sănătate, cu modificările şi completările ulterioare, se prelungesc durata celui de al doilea ciclu de acreditare a unităţilor sanitare cu paturi, precum şi durata primului ciclu de acreditare a unităţilor sanitare din ambulatoriu cu perioada prevăzută la alin. (1).
h)perioadă de acreditare – perioada de 5 ani de valabilitate a certificatului de acreditare al unei unităţi sanitare;
h^1)suspendarea acreditării – măsură care se dispune în condiţiile stabilite prin hotărârea Colegiului director. Intervalul de timp în care acreditarea este suspendată nu determină prelungirea perioadei de valabilitate a certificatului de acreditare al unei unităţi sanitare;
La data de 01-09-2019 Articolul 2 din Capitolul I a fost completat de Punctul 3, Articolul I din ORDONANŢA nr. 25 din 27 august 2019, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 29 august 2019
i)reevaluarea unităţilor sanitare – procesul prin care, în perioada de valabilitate a acreditării, ANMCS verifică, din proprie iniţiativă, la cererea unităţilor sanitare sau la solicitarea organismelor abilitate, nivelul de conformare a unităţii sanitare la cerinţele pe baza cărora s-a acordat acreditarea. Condiţiile în care se efectuează reevaluarea şi modalităţile de finalizare a reevaluării se stabilesc prin hotărârea Colegiului director;
La data de 01-09-2019 Litera i) din Articolul 2 , Capitolul I a fost modificată de Punctul 4, Articolul I din ORDONANŢA nr. 25 din 27 august 2019, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 29 august 2019
j)reacreditarea unităţilor sanitare – reluarea procesului de evaluare şi acreditare la solicitarea unităţilor sanitare sau în condiţiile în care, în urma procesului de reevaluare sau în cadrul procesului de monitorizare postacreditare, acestea nu mai îndeplinesc cerinţele pe baza cărora s-a acordat acreditarea şi a fost dispusă retragerea acreditării;
La data de 26-05-2020 Litera j) din Articolul 2 , Capitolul I a fost modificată de Punctul 1, Articolul II din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 80 din 21 mai 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 440 din 26 mai 2020
k)monitorizarea unităţilor sanitare – urmărirea nivelului de implementare a sistemului de management al calităţii serviciilor de sănătate şi siguranţei pacientului, în baza metodologiei aprobate de către Colegiul director al ANMCS;
La data de 01-09-2019 Litera k) din Articolul 2 , Capitolul I a fost modificată de Punctul 4, Articolul I din ORDONANŢA nr. 25 din 27 august 2019, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 29 august 2019
l)evaluator de servicii de sănătate – persoana fizică, specializată în domeniul managementului calităţii serviciilor de sănătate, care a obţinut, în condiţiile legii, certificatul de absolvire a programului de formare şi perfecţionare pentru evaluatori de servicii de sănătate sau evaluatori de spitale, după caz;
m)registrele evaluatorilor ANMCS – modalitatea de evidenţă a evaluatorilor de servicii de sănătate, specializaţi pe categorii de activităţi şi recunoscuţi de către ANMCS conform condiţiilor şi criteriilor stabilite prin ordin al preşedintelui ANMCS.
Capitolul II
Forma de organizare, scopul şi atribuţiile ANMCS
Articolul 3
ANMCS este instituţie publică cu personalitate juridică, organ de specialitate al administraţiei publice centrale în domeniul managementului calităţii în sănătate, funcţionează în subordinea Guvernului şi coordonarea prim-ministrului şi are sediul în municipiul Bucureşti.
Articolul 4
(1)ANMCS este autoritatea de standardizare şi evaluare imparţială a serviciilor de sănătate, de acreditare şi monitorizare a unităţilor sanitare, independentă faţă de părţile interesate.
(2)Organigrama ANMCS se aprobă prin hotărâre a Colegiului director.
(3) ANMCS este finanţată din venituri proprii şi din subvenţii de la bugetul de stat. Subvenţiile de la bugetul de stat se acordă prin bugetul Secretariatului General al Guvernului.
La data de 01-09-2019 Alineatul (3) din Articolul 4 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 5, Articolul I din ORDONANŢA nr. 25 din 27 august 2019, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 29 august 2019
(4)Veniturile încasate pentru activitatea de acreditare sunt definite ca venituri proprii ale ANMCS, în condiţiile art. 8 alin. (6), coroborat cu art. 17.
Articolul 5
(1)Scopul ANMCS constă în asigurarea şi îmbunătăţirea continuă a calităţii serviciilor de sănătate şi a siguranţei pacientului, prin standardizarea şi evaluarea serviciilor de sănătate şi acreditarea unităţilor sanitare.
(2)Obiectivele ANMCS sunt următoarele:
a)să evalueze toate categoriile de unităţi sanitare din punctul de vedere al calităţii serviciilor de sănătate şi al siguranţei pacientului;
b)să elaboreze o metodologie de identificare, analiză şi raportare a evenimentelor adverse asociate asistenţei medicale, fără caracter acuzator, şi de colectare la nivel naţional a informaţiilor referitoare la acestea;
La data de 16-04-2021 Litera b) din Alineatul (2) , Articolul 5 , Capitolul II a fost modificată de Punctul 1, Articolul I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 28 din 15 aprilie 2021, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 401 din 16 aprilie 2021
c)să informeze personalul cu atribuţii în procesul de management al calităţii cu privire la asigurarea şi îmbunătăţirea calităţii serviciilor de sănătate şi a siguranţei pacientului;
d)să formeze şi să perfecţioneze în managementul calităţii serviciilor de sănătate şi siguranţei pacientului personalul care activează în sistemul de sănătate;
La data de 16-04-2021 Litera d) din Alineatul (2) , Articolul 5 , Capitolul II a fost modificată de Punctul 1, Articolul I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 28 din 15 aprilie 2021, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 401 din 16 aprilie 2021
e)să informeze pacienţii cu privire la calitatea serviciilor de sănătate oferite de unităţile sanitare, pentru creşterea încrederii populaţiei în calitatea serviciilor de sănătate;
f)să pună la dispoziţia autorităţilor centrale decidente informaţii privind calitatea serviciilor de sănătate şi siguranţa pacientului;
g)să promoveze conceptul de management al calităţii în sănătate şi siguranţei pacientului prin editarea de publicaţii, elaborarea de materiale promoţionale, organizarea de manifestări ştiinţifice.
h)să standardizeze şi să eficientizeze modul de colectare a datelor şi de transmitere în format electronic a informaţiilor utilizate în sistemul de sănătate, prin intermediul formularelor unice de raportare.
La data de 16-04-2021 Alineatul (2) din Articolul 5 , Capitolul II a fost completat de Punctul 2, Articolul I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 28 din 15 aprilie 2021, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 401 din 16 aprilie 2021
Articolul 6
În vederea realizării obiectivelor sale, ANMCS are următoarele atribuţii principale:
a)participă, în colaborare cu Ministerul Sănătăţii, la elaborarea Strategiei naţionale pentru asigurarea calităţii în sistemul de sănătate;
a^1)colaborează cu Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă din cadrul Ministerului Afacerilor Interne la elaborarea şi implementarea sistemului de management al calităţii serviciilor de sănătate şi siguranţei pacientului în cadrul Sistemului naţional de servicii medicale de urgenţă şi prim ajutor calificat;
La data de 16-04-2021 Articolul 6 din Capitolul II a fost completat de Punctul 3, Articolul I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 28 din 15 aprilie 2021, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 401 din 16 aprilie 2021
b)propune Ministerului Sănătăţii şi Guvernului proiecte de acte normative în vederea corelării legislaţiei naţionale privind asigurarea calităţii serviciilor de sănătate în sistemul de sănătate cu reglementările internaţionale în domeniu;
c)elaborează standardele ANMCS şi metodologia de acreditare a unităţilor sanitare, cu consultarea Ministerului Sănătăţii şi a autorităţilor, instituţiilor şi organizaţiilor care au reprezentanţi în Colegiul director al ANMCS, şi îndeplineşte formalităţile necesare recunoaşterii internaţionale a acestora;
La data de 01-09-2019 sintagma: standarde de acreditare a fost înlocuită de Articolul II din ORDONANŢA nr. 25 din 27 august 2019, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 29 august 2019
c^1)gestionează la nivel naţional datele unităţilor sanitare care implementează sistemul de management al calităţii serviciilor de sănătate şi siguranţei pacientului, conform prezentei legi;
La data de 01-09-2019 Articolul 6 din Capitolul II a fost completat de Punctul 6, Articolul I din ORDONANŢA nr. 25 din 27 august 2019, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 29 august 2019
c^2)gestionează sistemul de raportare a evenimentelor adverse la nivel naţional;
La data de 26-05-2020 Articolul 6 din Capitolul II a fost completat de Punctul 2, Articolul II din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 80 din 21 mai 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 440 din 26 mai 2020
d)recunoaşte, conform metodologiei aprobate prin ordin al preşedintelui ANMCS, furnizorii de servicii de consultanţă în domeniul calităţii serviciilor de sănătate, precum şi pe cei de formare a personalului specializat în domeniul managementului calităţii serviciilor de sănătate;
e)evaluează, reevaluează, acreditează, reacreditează unităţile sanitare şi monitorizează asigurarea calităţii serviciilor de sănătate la nivelul acestora;
f)emite şi retrage certificatul de acreditare a unităţilor sanitare, în condiţiile aprobate prin hotărârea Colegiului director;
g)iniţiază, promovează şi desfăşoară activităţi de cercetare în domeniul calităţii serviciilor de sănătate şi elaborează recomandări către autorităţile centrale pentru îmbunătăţirea calităţii serviciilor de sănătate şi a siguranţei pacientului;
h)informează populaţia cu privire la nivelul de conformitate cu standardele ANMCS a serviciilor furnizate de către unităţile sanitare, pentru asigurarea şi îmbunătăţirea calităţii şi siguranţei pacienţilor;
La data de 01-09-2019 sintagma: standardele de acreditare a fost înlocuită de Articolul II din ORDONANŢA nr. 25 din 27 august 2019, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 29 august 2019
i)pune la dispoziţia Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate şi a altor terţi plătitori, în condiţiile legii, la cererea acestora, informaţiile privind nivelul calităţii serviciilor de sănătate prestate de către unităţile sanitare acreditate, care doresc să contracteze servicii cu acestea;
j)poate propune, cu avizul conform al Colegiului director, înfiinţarea de oficii teritoriale ale ANMCS, pentru creşterea eficacităţii şi eficienţei procesului de asigurare şi îmbunătăţire a calităţii serviciilor de sănătate şi a siguranţei pacientului, în funcţie de numărul unităţilor sanitare care intră în procesul de acreditare. Înfiinţarea oficiilor se face prin hotărâre a Guvernului;
k)poate propune, prin hotărârea Colegiului director, înfiinţarea de structuri consultative cu părţile interesate în asigurarea şi îmbunătăţirea calităţii serviciilor de sănătate şi a siguranţei pacientului;
l)poate coopera cu organisme similare din alte ţări, precum şi cu alte organisme internaţionale de specialitate în domeniul său de activitate.
m)organizează programe de formare şi de perfecţionare, precum şi alte manifestări ştiinţifice în domeniul managementului calităţii serviciilor de sănătate şi siguranţei pacientului, pentru personalul care activează în sistemul de sănătate;
La data de 16-04-2021 Articolul 6 din Capitolul II a fost completat de Punctul 4, Articolul I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 28 din 15 aprilie 2021, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 401 din 16 aprilie 2021
n)participă, alături de Ministerul Sănătăţii, ministerele şi instituţiile publice cu reţele sanitare proprii, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate şi instituţiile subordonate sau aflate în coordonarea acestora, la identificarea datelor necesare autorităţilor publice centrale şi locale cu atribuţii în sistemul de sănătate pentru fundamentarea deciziilor necesare funcţionării şi dezvoltării sistemului de sănătate;
La data de 16-04-2021 Articolul 6 din Capitolul II a fost completat de Punctul 4, Articolul I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 28 din 15 aprilie 2021, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 401 din 16 aprilie 2021
o)coordonează standardizarea modului de colectare şi raportare a datelor prevăzute la lit. n), astfel încât toate raportările să se facă informatizat, în format unitar, şi datele să fie accesibile autorităţilor din domeniul sanitar şi unităţilor sanitare;
La data de 16-04-2021 Articolul 6 din Capitolul II a fost completat de Punctul 4, Articolul I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 28 din 15 aprilie 2021, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 401 din 16 aprilie 2021
p)participă la procesul de digitalizare a sistemului sanitar, interoperabilitate şi adaptare a sistemelor informatice şi actualizare a datelor identificate conform prevederilor lit. n) în scopul asigurării unui acces unitar şi coordonat la informaţiile necesare desfăşurării activităţilor specifice în domeniul sănătăţii.
La data de 16-04-2021 Articolul 6 din Capitolul II a fost completat de Punctul 4, Articolul I din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 28 din 15 aprilie 2021, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 401 din 16 aprilie 2021
q)participă la pregătirea şi implementarea proiectelor în domeniul managementului calităţii serviciilor de sănătate şi siguranţei pacientului, ale structurilor asociative cu activitate în acest domeniu, în cadrul cărora ANMCS este membru sau asociat.
La data de 30-08-2021 Articolul 6 din Capitolul II a fost completat de Punctul 1, ARTICOLUL UNIC din ORDONANŢA nr. 5 din 25 august 2021, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 821 din 27 august 2021
Articolul 7
(1) Unităţile sanitare care au iniţiat procesul de implementare a sistemului de management al calităţii serviciilor de sănătate şi siguranţei pacientului se pot înscrie în procesul de acreditare prin depunerea unei documentaţii la ANMCS, în condiţiile stabilite prin hotărârea Colegiului director al ANMCS.
La data de 01-09-2019 Alineatul (1) din Articolul 7 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 7, Articolul I din ORDONANŢA nr. 25 din 27 august 2019, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 29 august 2019
(2)Metodologia, termenele şi condiţiile de înscriere a unităţilor sanitare în procesul de acreditare şi de planificare a acestora în procesul de evaluare în vederea acreditării se aprobă prin hotărâre a Colegiului director al ANMCS.
(3)Indiferent de data înscrierii în procesul de acreditare, evaluarea unităţilor sanitare se face în baza standardelor în vigoare la data evaluării.
(4) Pentru unităţile sanitare aflate pentru prima dată în procedura de acreditare, aceasta nu se poate extinde pentru mai mult de 4 ani de la data înscrierii.
La data de 01-09-2019 Alineatul (4) din Articolul 7 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 7, Articolul I din ORDONANŢA nr. 25 din 27 august 2019, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 29 august 2019
Notă
Articolul III din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 28 din 15 aprilie 2021, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 401 din 16 aprilie 2021 prevede:
Arrticolul III
(1) Unităţile sanitare cu paturi pentru care, la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, s-au constituit comisii de evaluare sau au fost evaluate şi nu s-a finalizat procesul de acreditare parcurg procesul cu respectarea legislaţiei în vigoare la momentul iniţierii acestuia.
(2) Termenul prevăzut la art. 7 alin. (4) din Legea nr. 185/2017 privind asigurarea calităţii în sistemul de sănătate, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi perioada de acreditare pentru unităţile sanitare cu paturi acreditate în primul şi al doilea ciclu de acreditare, ale căror certificate de acreditare sunt valabile la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, se prelungesc cu perioada prevăzută la art. II alin. (1).
(3) Unităţile sanitare cu paturi obligate să se acrediteze în cel de-al doilea ciclu de acreditare, precum şi unităţile sanitare din ambulatoriu obligate să se acrediteze se înscriu în procesul de acreditare în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(4^1)Unităţile sanitare acreditate solicită obţinerea unei noi acreditări cu cel puţin 6 luni înainte de încetarea valabilităţii acreditării, iar procesul de evaluare în vederea obţinerii unui nou certificat de acreditare nu se poate extinde pe o perioadă mai mare de un an de la încetarea valabilităţii acreditării.
La data de 18-07-2022 Alineatul (4^1) din Articolul 7 , Capitolul II a fost modificat de ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 213 din 14 iulie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 714 din 15 iulie 2022
(5) Acreditarea este o condiţie obligatorie pentru unităţile sanitare care prestează sau nu servicii în relaţie cu sistemul public de asigurări de sănătate, cu excepţia cabinetelor de medicină de familie, a cabinetelor medicale dentare şi a cabinetelor medicale din ambulatoriul de specialitate organizate conform Ordonanţei Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor medicale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a laboratoarelor de analize medicale şi de anatomie patologică. Prezenta lege nu se aplică unităţilor farmaceutice – farmacii şi oficine de circuit deschis.
La data de 30-12-2018 Alineatul (5) din Articolul 7 , Capitolul II a fost modificat de Articolul I din LEGEA nr. 329 din 21 decembrie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1103 din 27 decembrie 2018
Articolul 8
(1)Pentru obţinerea acreditării, unităţile sanitare achită o taxă de acreditare, valabilă pentru un ciclu de acreditare.
(2)Taxa de acreditare se stabileşte în funcţie de dimensiunea, specificul şi complexitatea structurii stabilite prin documentele care reglementează organizarea şi funcţionarea unităţii sanitare, valabile la momentul înscrierii în procesul de acreditare. În situaţia modificării dimensiunii, specificului şi complexităţii structurii unităţii sanitare, anterior efectuării vizitei de evaluare, taxa de acreditare se actualizează.
(3)Pentru solicitările de reevaluare şi reacreditare, după caz, se achită taxele corespunzătoare, stabilite conform alin. (2), şi care sunt plătite de către solicitant.
(4) Modalitatea de calcul al taxei de acreditare, al taxei de reevaluare, precum şi al celei de reacreditare se aprobă prin ordin comun al ministrului sănătăţii şi al preşedintelui ANMCS, la propunerea fundamentată a ANMCS.
La data de 03-02-2025 Alineatul (4) , Articolul 8 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 1. , ARTICOLUL UNIC din ORDONANŢA nr. 2 din 31 ianuarie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 31 ianuarie 2025
(5)Modalitatea de achitare a taxelor prevăzute la alin. (4) se aprobă prin hotărâre a Colegiului director al ANMCS.
(6)Taxele prevăzute la alin. (4), încasate în exerciţiul financiar curent, pentru activităţile ce vor fi efectuate în exerciţii financiare viitoare, reprezintă venituri în avans şi se constituie în venituri proprii după momentul efectuării serviciilor contractate, cu respectarea prevederilor legale în vigoare. La regularizarea, potrivit legii, a subvenţiilor primite de la bugetul de stat nu sunt luate în considerare veniturile în avans, ci numai veniturile proprii.
Articolul 9
(1)Categoriile de acreditare a unităţilor sanitare se aprobă de către Colegiul director al ANMCS, după obţinerea avizului conform al Ministerului Sănătăţii.
(2)Lista cu unităţile sanitare acreditate se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, prin ordin al preşedintelui ANMCS.
(3)Certificatul de acreditare este valabil pentru o perioadă de 5 ani.
(4)Valabilitatea certificatului de acreditare obţinut în urma parcurgerii procesului de reacreditare nu poate depăşi perioada de valabilitate a certificatului de acreditare iniţial.
Capitolul III
Organizare şi conducere
Articolul 10
Organele de conducere ale ANMCS sunt:
a)Colegiul director;
b)Biroul permanent al Colegiului director;
c)preşedintele ANMCS;
d)directorul general.
Articolul 11
(1)Colegiul director al ANMCS, organ colectiv de conducere al Autorităţii, este format din 25 de persoane, reprezentanţi ai următoarelor autorităţi, instituţii şi organizaţii, astfel:
a)un reprezentant al Administraţiei Prezidenţiale;
b)un reprezentant al Guvernului României;
c)un reprezentant al Ministerului Sănătăţii;
d)un reprezentant al Academiei Române;
e)un reprezentant al Academiei de Ştiinţe Medicale;
f)un reprezentant al Asociaţiei Naţionale a Universităţilor de Medicină şi Farmacie din România;
g)un reprezentant al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate;
h)un reprezentant al Colegiului Medicilor din România;
i)un reprezentant al Colegiului Farmaciştilor din România;
j)un reprezentant al Colegiului Medicilor Stomatologi din România;
La data de 03-02-2025 Litera j) , Alineatul (1) , Articolul 11 , Capitolul III a fost modificată de Punctul 2. , ARTICOLUL UNIC din ORDONANŢA nr. 2 din 31 ianuarie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 31 ianuarie 2025
k)un reprezentant al Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România;
l)un reprezentant al Ordinului Biochimiştilor, Biologilor şi Chimiştilor în sistemul sanitar din România;
m)un reprezentant desemnat de una dintre asociaţiile legal constituite ale spitalelor, care are ca membri spitale din cel puţin jumătate plus unu din numărul total al judeţelor României. Dovada îndeplinirii condiţiei se face cu copii ale documentelor de aderare a spitalelor la asociaţie;
La data de 03-02-2025 Litera m) , Alineatul (1) , Articolul 11 , Capitolul III a fost modificată de Punctul 2. , ARTICOLUL UNIC din ORDONANŢA nr. 2 din 31 ianuarie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 31 ianuarie 2025
n)un reprezentant al Patronatului Furnizorilor de Servicii Medicale Private;
o)un reprezentant al Asociaţiei Naţionale a Farmaciştilor de Spital din România;
p)un reprezentant al Institutului Naţional de Management al Serviciilor de Sănătate;
La data de 03-02-2025 Litera p) , Alineatul (1) , Articolul 11 , Capitolul III a fost modificată de Punctul 2. , ARTICOLUL UNIC din ORDONANŢA nr. 2 din 31 ianuarie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 31 ianuarie 2025
q)un reprezentant al Societăţii Naţionale de Medicină a Familiei;
r)3 reprezentanţi desemnaţi de organizaţiile sindicale reprezentative la nivel de sector sanitar;
s)4 reprezentanţi desemnaţi de asociaţiile reprezentative ale pacienţilor la nivel naţional;
t)preşedintele ANMCS.
(2)Membrii Colegiului director prevăzuţi la alin. (1) sunt desemnaţi de autorităţile, instituţiile sau organizaţiile pe care le reprezintă, pentru o perioadă de 5 ani.
(3)Numirea membrilor Colegiului director prevăzuţi la alin. (1) încetează înainte de termen în următoarele situaţii:
a)demisie;
b)ca urmare a constatării neîndeplinirii sau îndeplinirii defectuoase a atribuţiilor aferente calităţii de membru, la sesizarea preşedintelui sau a membrilor Colegiului director, adresată autorităţii, instituţiei publice sau organizaţiei care l-a desemnat;
c)retragerea nominalizării de către autoritatea, instituţia publică sau organizaţia care l-a desemnat în această calitate;
d)alte situaţii prevăzute de lege.
(4)În cazurile prevăzute la alin. (3), autoritatea, instituţia publică sau organizaţia prevăzută de lege desemnează un nou reprezentant, numit potrivit alin. (2), până la sfârşitul perioadei de 5 ani.
(5)Membrii Colegiului director sunt obligaţi să respecte secretul profesional, sens în care semnează declaraţii de confidenţialitate.
(6)Modul de organizare şi funcţionare a Colegiului director se stabileşte prin regulamentul propriu, adoptat conform prevederilor alin. (10) lit. a).
(7)În realizarea atribuţiilor ce îi revin, Colegiul director emite hotărâri.
(8)Colegiul director se întruneşte semestrial, în şedinţe ordinare.
(9)La şedinţele Colegiului director pot participa, fără drept de vot, şi alte persoane în calitate de invitaţi, la solicitarea preşedintelui Colegiului director.
(10)Principalele atribuţii ale Colegiului director sunt:
a)adoptă regulamentul propriu de organizare şi funcţionare;
b)aprobă organigrama ANMCS;
c)aprobă, la propunerea preşedintelui ANMCS, structura comisiilor de evaluare în vederea acreditării unităţilor sanitare, în baza metodologiei de constituire a comisiilor de evaluare elaborate de către structurile de specialitate ale ANMCS;
d)aprobă categoriile de acreditare a unităţilor sanitare, la propunerea preşedintelui ANMCS, avizate conform de către Ministerul Sănătăţii;
e)adoptă prin consens, conform regulamentului propriu de organizare şi funcţionare, standardele ANMCS;
La data de 01-09-2019 Litera e) din Alineatul (10) , Articolul 11 , Capitolul III a fost modificată de Punctul 9, Articolul I din ORDONANŢA nr. 25 din 27 august 2019, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 29 august 2019
e^1)aprobă metodologia privind monitorizarea procesului de implementare a sistemului de management al calităţii serviciilor de sănătate şi siguranţei pacientului;
La data de 01-09-2019 Alineatul (10) din Articolul 11 , Capitolul III a fost completat de Punctul 10, Articolul I din ORDONANŢA nr. 25 din 27 august 2019, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 29 august 2019
f)aprobă metodologia de evaluare, reevaluare, acreditare, suspendare a acreditării şi reacreditare a unităţilor sanitare;
La data de 01-09-2019 Litera f) din Alineatul (10) , Articolul 11 , Capitolul III a fost modificată de Punctul 11, Articolul I din ORDONANŢA nr. 25 din 27 august 2019, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 29 august 2019
g)aprobă metodologia în vederea recunoaşterii organismelor de formare a personalului specializat în domeniul managementului calităţii serviciilor de sănătate;
h)aprobă metodologia în vederea recunoaşterii furnizorilor de servicii de consultanţă în domeniul calităţii serviciilor de sănătate;
i)aprobă metodologia, termenele şi condiţiile de înscriere a unităţilor sanitare în procesul de acreditare şi de planificare a acestora în procesul de evaluare în vederea acreditării;
j)aprobă modalitatea de achitare a taxelor de acreditare, de reevaluare şi de reacreditare;
k)aprobă planul multianual de acreditare a unităţilor sanitare, la propunerea preşedintelui ANMCS;
l)aprobă rapoartele de acreditare a unităţilor sanitare, elaborate de către structurile de specialitate ale ANMCS;
m)avizează proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli al ANMCS, la propunerea preşedintelui ANMCS;
n)avizează raportul anual de activitate a ANMCS, la propunerea preşedintelui ANMCS.
La data de 01-09-2019 Litera n) din Alineatul (10) , Articolul 11 , Capitolul III a fost modificată de Punctul 11, Articolul I din ORDONANŢA nr. 25 din 27 august 2019, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 29 august 2019
(11)Colegiul director poate fi convocat, între şedinţele ordinare, în şedinţe extraordinare, de către Biroul Colegiului director sau de o treime dintre membrii Colegiului director.
(12)Indemnizaţia de şedinţă a membrilor Colegiului director, cu excepţia preşedintelui, este de 20% din indemnizaţia preşedintelui pentru şedinţele în plen, ordinare şi extraordinare, şi de 10% din indemnizaţia preşedintelui, pentru şedinţele lunare ale biroului.
(13)Membrii Colegiului director beneficiază de decontarea costurilor cu cazarea şi transportul la şi de la şedinţele colegiului, în limitele stabilite prin Hotărârea Guvernului nr. 1.860/2006 privind drepturile şi obligaţiile personalului autorităţilor şi instituţiilor publice pe perioada delegării şi detaşării în altă localitate, precum şi în cazul deplasării, în cadrul localităţii, în interesul serviciului, cu modificările şi completările ulterioare, pentru persoanele care îndeplinesc funcţii de demnitate publică sau funcţii de conducere asimilate acestora.
(14)Membrii Colegiului director, precum şi rudele sau afinii acestora până la gradul al II-lea inclusiv sunt incompatibili cu calitatea de angajat al ANMCS, cu cea de membru în organele de conducere sau de asociat al unităţilor sanitare, al societăţilor cu profil de asigurări, farmaceutic, de aparatură medicală, precum şi al organismelor de consultanţă în domeniul calităţii serviciilor de sănătate.
(15) Membrul Colegiului director care se află în conflict de interese cu una sau mai multe unităţi sanitare, cu privire la îndeplinirea atribuţiilor prevăzute la alin. (10), este obligat să informeze Colegiul director despre această situaţie şi să se abţină de la vot.
La data de 30-08-2021 Articolul 11 din Capitolul III a fost completat de Punctul 3, ARTICOLUL UNIC din ORDONANŢA nr. 5 din 25 august 2021, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 821 din 27 august 2021
Articolul 12
(1)Biroul permanent al Colegiului director este format din 7 membri, după cum urmează:
a)preşedintele ANMCS, care este membru permanent;
b)6 membri, aleşi prin rotaţie de către Colegiul director din rândul membrilor acestuia, pentru o perioadă de 6 luni.
(2)Biroul permanent al Colegiului director se întruneşte lunar, în perioada dintre şedinţele ordinare ale Colegiului director.
(3)Colegiul director stabileşte, prin hotărâre adoptată în şedinţă ordinară, atribuţiile şi limitele de exercitare a acestora de către Biroul permanent.
Articolul 13
(1)Preşedintele ANMCS are rang de secretar de stat şi este numit pentru un mandat de 5 ani, prin decizie a prim-ministrului.
(2) Preşedintele ANMCS este ordonator secundar de credite.
La data de 01-09-2019 Alineatul (2) din Articolul 13 , Capitolul III a fost modificat de Punctul 12, Articolul I din ORDONANŢA nr. 25 din 27 august 2019, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 29 august 2019
(3)Preşedintele ANMCS este preşedintele Colegiului director.
(4)Mandatul preşedintelui încetează înainte de termen în următoarele situaţii:
a)prin demisie;
b)ca urmare a unei condamnări stabilite printr-o hotărâre judecătorească definitivă;
c)imposibilitatea exercitării atribuţiilor legale pe o perioadă de minimum 90 de zile;
d)deces;
e)alte situaţii prevăzute de lege.
(5)Preşedintele ANMCS are următoarele atribuţii principale:
a)dispune ducerea la îndeplinire a hotărârilor Colegiului director al ANMCS;
b)aprobă regulamentul de organizare şi funcţionare al ANMCS;
c)emite ordine pentru acreditarea unităţilor sanitare, pe baza rapoartelor de acreditare aprobate de către Colegiul director al ANMCS;
d)aprobă conţinutul şi modelul certificatului de acreditare a unităţilor sanitare;
e)semnează certificatele de acreditare, în temeiul ordinelor pentru acreditarea unităţilor sanitare;
f)dispune măsurile prevăzute la art. 2 lit. i), în baza rapoartelor de evaluare întocmite de către evaluatorii de servicii de sănătate;
g)aprobă componenţa nominală a comisiilor de evaluare în vederea acreditării unităţilor sanitare ce urmează a fi evaluate;
h)aprobă normele privind modul de desfăşurare a activităţii Comisiei de evaluare în vederea acreditării;
i)urmăreşte modul de aplicare a procedurilor de evaluare a unităţilor sanitare în vederea acreditării acestora, în conformitate cu standardele şi metodologia în vigoare;
j)supune aprobării Colegiului director al ANMCS planul multianual de acreditare a unităţilor sanitare;
k)aprobă, prin ordin, statul de funcţii şi de personal;
l)aprobă organizarea concursurilor pentru ocuparea posturilor vacante, numeşte şi eliberează din funcţie personalul ANMCS, în condiţiile legii;
m)aprobă planul de formare şi perfecţionare a personalului, în conformitate cu legislaţia în vigoare şi cu încadrarea în prevederile bugetare anuale;
n)reprezintă ANMCS în raporturile cu ministerele şi cu celelalte autorităţi publice, cu persoane fizice sau juridice, atât pe plan intern, cât şi pe plan internaţional;
o)asigură elaborarea proiectului de buget de venituri şi cheltuieli al instituţiei şi îl supune avizării Colegiului director şi răspunde de executarea bugetului aprobat pe parcursul exerciţiului bugetar, potrivit dispoziţiilor legale;
p)aprobă situaţiile financiare trimestriale şi anuale asupra execuţiei bugetului de venituri şi cheltuieli potrivit reglementărilor în vigoare şi le prezintă Ministerului Finanţelor Publice;
q)asigură respectarea disciplinei financiar-bugetare;
r)aprobă, prin ordin, recunoaşterea organismelor de formare a personalului specializat în domeniul managementului calităţii serviciilor de sănătate, conform metodologiei aprobate de către Colegiul director al ANMCS;
s)aprobă, prin ordin, recunoaşterea furnizorilor de servicii de consultanţă în domeniul calităţii serviciilor de sănătate, conform metodologiei aprobate de către Colegiul director al ANMCS;
t)aprobă condiţiile de recunoaştere de către ANMCS a persoanelor care au obţinut, în condiţiile legii, certificatul de absolvire a programului de formare şi perfecţionare pentru evaluatori de servicii de sănătate sau evaluatori de spitale, după caz;
u)emite ordinul pentru stabilirea unei metodologii transparente şi folosind criterii de competenţă şi competitivitate pentru selecţia experţilor;
v)Abrogată.
La data de 01-09-2019 Litera v) din Alineatul (5) , Articolul 13 , Capitolul III a fost abrogată de Punctul 13, Articolul I din ORDONANŢA nr. 25 din 27 august 2019, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 29 august 2019
(6)În exercitarea atribuţiilor sale, preşedintele ANMCS emite ordine şi instrucţiuni. Ordinele şi instrucţiunile cu caracter normativ emise de preşedintele ANMCS se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(7)În subordinea preşedintelui ANMCS este organizat şi funcţionează cabinetul demnitarului.
Articolul 14
(1)Conducerea executivă este asigurată de către un director general, numit de către preşedintele ANMCS, pe bază de concurs.
(2)Condiţiile de ocupare a funcţiei de director general sunt:
a)studii superioare de lungă durată în domeniul medical, juridic sau economic;
b)masterat în managementul sănătăţii şi/sau specializare în managementul calităţii serviciilor de sănătate;
c)respectarea prevederilor legale cu privire la conflictul de interese şi incompatibilităţi.
(3)Atribuţiile directorului general, în exercitarea conducerii executive a ANMCS, se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare al ANMCS.
Articolul 15
(1)În componenţa ANMCS funcţionează Direcţia generală de standardizare şi acreditare, subordonată direct preşedintelui ANMCS şi condusă de un director general adjunct.
(2)Direcţia generală de standardizare şi acreditare coordonează următoarele structuri de specialitate, organizate la nivel de direcţie:
a)Unitatea de Standarde pentru Serviciile de Sănătate – având ca atribuţii cercetarea în domeniul managementului calităţii în sănătate, acreditării, precum şi elaborarea şi actualizarea standardelor ANMCS, criteriilor şi metodologiei de acreditare, reacreditare şi monitorizare, adaptate categoriilor de unităţi sanitare, pe baza metodelor ştiinţifice dovedite şi în colaborare cu experţi în domeniul de activitate al ANMCS;
La data de 01-09-2019 sintagma: standarde de acreditare a fost înlocuită de Articolul II din ORDONANŢA nr. 25 din 27 august 2019, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 29 august 2019
b)Unitatea de Evaluare şi Acreditare a Spitalelor – având ca atribuţii coordonarea evaluării serviciilor medicale spitaliceşti şi elaborarea raportului de acreditare, prevăzut la art. 11 alin. (10) lit. l);
c)Unitatea de Evaluare şi Acreditare a Unităţilor Sanitare din Ambulatoriu – având ca atribuţii coordonarea evaluării serviciilor medicale ale unităţilor sanitare din ambulatoriu şi elaborarea raportului de acreditare, care se aprobă conform prevederilor art. 11 alin. (10) lit. l).
(3)Atribuţiile structurilor prevăzute la alin. (1) şi (2) sunt stabilite prin regulamentul de organizare şi funcţionare al ANMCS.
Articolul 16
(1)Pentru îndeplinirea misiunii sale, ANMCS foloseşte, pe bază de contracte civile încheiate potrivit Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, evaluatori de servicii de sănătate.
(2)Comisiile de evaluare în vederea acreditării sunt structuri constituite din evaluatori de servicii de sănătate pentru fiecare unitate sanitară, în funcţie de dimensiunea, specificul şi complexitatea acesteia, în baza metodologiei de constituire a comisiilor de evaluare elaborate de către structurile de specialitate ale ANMCS şi aprobate conform prevederilor art. 11 alin. (10) lit. c).
(3)Comisiile de evaluare în vederea acreditării se numesc prin ordin al preşedintelui ANMCS.
(4)Comisia de evaluare în vederea acreditării are următoarele atribuţii principale:
a)analizează modul în care activitatea unităţii sanitare este conformă cu cerinţele standardelor ANMCS;
La data de 01-09-2019 sintagma: standardelor de acreditare a fost înlocuită de Articolul II din ORDONANŢA nr. 25 din 27 august 2019, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 29 august 2019
b)transmite conducerii unităţii sanitare proiectul raportului de evaluare sau de reevaluare, după caz, în vederea clarificării unor eventuale neconcordanţe;
c)întocmeşte raportul de evaluare sau de reevaluare, după caz;
d)pune la dispoziţia ANMCS datele necesare procedurii de acreditare colectate pe parcursul procesului de evaluare sau reevaluare, după caz, în formatul şi pe suportul stabilite prin metodologia de evaluare;
e)transmite raportul de evaluare structurii de specialitate din cadrul ANMCS, în vederea elaborării raportului de acreditare.
(5)Pentru activităţi sau proiecte stabilite prin ordin al preşedintelui ANMCS instituţia foloseşte, în condiţiile legii, pe bază de contracte civile încheiate potrivit Codului civil, experţi selectaţi pe bază de criterii profesionale, conform normelor aprobate prin ordin al preşedintelui ANMCS.
Articolul 17
(1)Modul de colaborare cu unităţile sanitare care solicită acreditarea se stabileşte pe bază de contracte încheiate între ANMCS şi acestea, pentru desfăşurarea activităţilor de evaluare, acreditare şi monitorizare, pentru o perioadă de 5 ani, urmărind respectarea, în principal, a următoarelor criterii:
a)evaluarea în vederea acreditării se solicită de către unităţile sanitare numai atunci când acestea îndeplinesc toate condiţiile legale de funcţionare, precum şi obligaţia ca în structura unităţilor sanitare cu paturi şi a serviciilor de ambulanţă să existe o structură de management al calităţii serviciilor de sănătate. Pentru unităţile sanitare din ambulatoriu, atribuţiile structurii de management al calităţii serviciilor de sănătate sunt îndeplinite de către reprezentantul legal sau persoanele desemnate de către acesta, care au absolvit un curs de management al calităţii în sănătate recunoscut de către ANMCS;
La data de 26-05-2020 Litera a) din Alineatul (1) , Articolul 17 , Capitolul III a fost modificată de Punctul 3, Articolul II din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 80 din 21 mai 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 440 din 26 mai 2020
a^1)în cadrul structurii de management al calităţii serviciilor de sănătate, medicii trebuie să deţină la data încadrării avizul de liberă practică şi un atestat de studii complementare în managementul serviciilor de sănătate eliberat de către Ministerul Sănătăţii. În cazul în care nu deţin acest atestat, au obligaţia de a-l obţine în termen de maximum un an de la data încadrării în cadrul structurii de management al calităţii serviciilor de sănătate. Sunt exceptaţi de la deţinerea atestatului medicii specialişti sau primari confirmaţi în specialitatea sănătate publică şi management;
La data de 26-05-2020 Alineatul (1) din Articolul 17 , Capitolul III a fost completat de Punctul 4, Articolul II din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 80 din 21 mai 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 440 din 26 mai 2020
Notă
Potrivit alin. (2) al art. III din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 80 din 21 mai 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 440 din 26 mai 2020, persoanele încadrate în structura de management al calităţii serviciilor de sănătate, care nu îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 17 alin. (1) lit. a^1) şi a^2) din Legea nr. 185/2017 privind asigurarea calităţii în sistemul de sănătate, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum a fost modificată şi completată prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 80/2020, au obligaţia îndeplinirii acestor condiţii în termen de un an de la data intrării în vigoare a ordonanţei de urgenţă mai sus amintită.
a^2)în cadrul structurii de management al calităţii serviciilor de sănătate, personalul trebuie să facă dovada absolvirii unui program de formare în domeniul managementului calităţii în sănătate recunoscut de ANMCS sau să absolve acest program în maximum un an de la data încadrării în cadrul structurii;
La data de 26-05-2020 Alineatul (1) din Articolul 17 , Capitolul III a fost completat de Punctul 4, Articolul II din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 80 din 21 mai 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 440 din 26 mai 2020
Notă
Potrivit alin. (2) al art. III din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 80 din 21 mai 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 440 din 26 mai 2020, persoanele încadrate în structura de management al calităţii serviciilor de sănătate, care nu îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 17 alin. (1) lit. a^1) şi a^2) din Legea nr. 185/2017 privind asigurarea calităţii în sistemul de sănătate, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum a fost modificată şi completată prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 80/2020, au obligaţia îndeplinirii acestor condiţii în termen de un an de la data intrării în vigoare a ordonanţei de urgenţă mai sus amintită.
b)activitatea de evaluare se desfăşoară conform prevederilor art. 2 lit. f), sens în care unităţile sanitare au obligaţia să pună la dispoziţia membrilor comisiilor de evaluare documentele necesare validării informaţiilor care confirmă îndeplinirea cerinţelor din standardele ANMCS;
La data de 01-09-2019 sintagma: standardele de acreditare a fost înlocuită de Articolul II din ORDONANŢA nr. 25 din 27 august 2019, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 29 august 2019
c)unităţile sanitare evaluate au obligaţia să pună la dispoziţia reprezentanţilor desemnaţi prin ordin al preşedintelui ANMCS documentaţia solicitată de către aceştia, necesară pentru verificarea activităţii evaluatorilor de servicii de sănătate şi a corectitudinii datelor care au stat la baza elaborării raportului de evaluare, atunci când există suspiciuni cu privire la activitatea membrilor comisiei de evaluare;
d)preşedintele ANMCS dispune prin ordin reluarea procesului de acreditare, în situaţia în care concluziile verificării, efectuate în cazul prevăzut la lit. c), conduc la încadrarea unităţii sanitare evaluate într-o altă categorie de acreditare decât cea rezultată ca urmare a analizei de către structurile de specialitate ale ANMCS a raportului de evaluare.
(2)În vederea asigurării şi îmbunătăţirii calităţii serviciilor medicale şi a siguranţei pacientului, ANMCS colaborează cu unităţile sanitare evaluate, prin monitorizarea activităţii acestora conform prevederilor art. 2 lit. k) şi prin îndrumare privind asigurarea calităţii, sens în care unităţile sanitare au următoarele îndatoriri:
a)să transmită, în formatul solicitat de către ANMCS, indicatorii necesari monitorizării managementului calităţii serviciilor medicale;
b)să asigure, pe durata unui ciclu de acreditare, desfăşurarea în bune condiţii a activităţilor impuse de procesul de monitorizare a gradului de conformare la standarde.
(3)Documentele rezultate din prelucrarea de către ANMCS a informaţiilor în cadrul procesului de evaluare, acreditare şi monitorizare a unităţilor sanitare, inclusiv proiectul raportului de evaluare, raportul de evaluare şi raportul de acreditare, sunt proprietatea exclusivă a respectivelor unităţi sanitare.
(4)Lista cu unităţile sanitare pentru care a fost finalizat procesul de acreditare, punctajul obţinut şi categoria acreditării constituie informaţii publice.
Articolul 18
(1)Finanţarea cheltuielilor curente şi de capital se asigură din venituri proprii şi din subvenţii de la bugetul de stat.
(2)Veniturile proprii sunt constituite din:
a)taxa de acreditare şi cea de reacreditare, plătită de unităţile sanitare;
b)taxa de reevaluare a unei unităţi sanitare, plătită de solicitantul reevaluării;
c)taxa pentru recunoaşterea furnizorilor de servicii de consultanţă în domeniul calităţii serviciilor de sănătate şi a celor de formare a personalului specializat în domeniul managementului calităţii serviciilor de sănătate;
d)fonduri externe nerambursabile şi fonduri acordate de către instituţiile financiare internaţionale, în condiţiile legii;
e)editarea şi vânzarea de cărţi, broşuri, publicaţii, lucrări, studii şi alte materiale de specialitate;
f)alte venituri încasate conform legii.
(3)Veniturile proprii prevăzute la alin. (2) şi neutilizate până la finele anului se reportează şi se utilizează în anul următor, după regularizarea cu bugetul de stat în limita sumelor primite de la acesta, în condiţiile legii.
(4)Taxa de acreditare/reacreditare achitată de unităţile sanitare este valabilă pentru un ciclu de acreditare şi se poate restitui la sfârşitul respectivului ciclu de acreditare, numai dacă nu s-a realizat evaluarea în vederea acreditării/reacreditării.
Articolul 19
(1)Personalul ANMCS este constituit din personal contractual, iar numărul de posturi se stabileşte prin hotărâre a Guvernului.
(2)Statul de funcţii, condiţiile de încadrare pe posturi, de promovare în grad şi de stimulare, salarizarea, precum şi atribuţiile fiecărui post se stabilesc prin ordin al preşedintelui ANMCS. Salarizarea personalului ANMCS se stabileşte la nivelul de salarizare maxim aflat în plată aferent funcţiilor din cadrul aparatului de lucru al Guvernului.
Capitolul IV
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Articolul 20
(1)Abrogat.
La data de 01-09-2019 Alineatul (1) din Articolul 20 , Capitolul IV a fost abrogat de Punctul 14, Articolul I din ORDONANŢA nr. 25 din 27 august 2019, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 29 august 2019
(2) Iniţierea procesului de implementare a sistemului de management al calităţii serviciilor de sănătate şi siguranţei pacientului se dovedeşte prin înregistrarea la ANMCS, în condiţiile stabilite prin hotărâre a Colegiului director.
La data de 01-09-2019 Alineatul (2) din Articolul 20 , Capitolul IV a fost modificat de Punctul 15, Articolul I din ORDONANŢA nr. 25 din 27 august 2019, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 29 august 2019
(3) Etapizarea procesului de implementare a standardelor ANMCS se stabileşte conform metodologiei aprobate de Colegiul director.
La data de 01-09-2019 Articolul 20 din Capitolul IV a fost completat de Punctul 16, Articolul I din ORDONANŢA nr. 25 din 27 august 2019, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 29 august 2019
Articolul 20^1
Unităţile sanitare care, potrivit prevederilor art. 7 alin. (5), au obligaţia acreditării sunt obligate să expună la loc vizibil în exteriorul unităţilor însemnele privind categoria de acreditare sau faptul că se află în proces de acreditare, pentru a fi cunoscute de către pacienţi.
La data de 01-09-2019 Capitolul IV a fost completat de Punctul 17, Articolul I din ORDONANŢA nr. 25 din 27 august 2019, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 29 august 2019
Articolul 21
La data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă dispoziţiile art. 173 alin. (2)-(10), art. 174 şi art. 175 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 652 din 28 august 2015, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile Hotărârii Guvernului nr. 629/2015 privind componenţa, atribuţiile, modul de organizare şi funcţionare ale Autorităţii Naţionale de Management al Calităţii în Sănătate, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 619 din 14 august 2015, precum şi orice alte dispoziţii contrare.
Articolul 22
Preşedintele în exerciţiu al ANMCS întreprinde toate măsurile necesare conformării structurii Colegiului director şi înfiinţării Biroului Colegiului director, în termen de 30 de zile de la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.
p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
PETRU-GABRIEL VLASE
PREŞEDINTELE SENATULUI
CĂLIN-CONSTANTIN-ANTON POPESCU-TĂRICEANU
Bucureşti, 24 iulie 2017.
Nr. 185.
–-