”Doctorul” din farmacie vs. Dr. Google

O conferință-dezbatere privind rolul farmacistului în sistemul de sănătate românesc a avut loc săptămâna trecută, în cadrul Campaniei Farmacist pentru Sănătate, inițiată de Colegiul Farmaciștilor din România și UMF Carol Davila din București.

Împărtășesc cu dumneavoastră, colegii mei medici, câteva gânduri pe care le-am exprimat la acest eveniment.

M-am întrebat: oare pe cine dădeam noi, medicii, vina atunci când nu aveam medicamentele sau materialele sanitare pe care ni le-am fi dorit, ca să-i fie bine bolnavului? Pe farmacia de spital! Cine era de vină în cazul în care tratamentul nu avea rezultatul așteptat? Medicul certa asistentul, asistentul se plângea de medic, amândoi de lipsurile din farmacie. Cui foloseau aceste abordări? Celor care erau și sunt responsabili pentru lipsuri, pentru organizarea deficitară, pentru subfinanțarea cronică a sistemului medical. Decidenților care, în timp ce noi ne certam, scăpau de răspundere.

Lipsa de unitate ne-a făcut mult rău, și nouă și pacienților noștri. Pentru că, în loc să caute soluții care să reducă riscurile și să îmbunătățească rezultatele, cei cu adevărat responsabili foloseau această vrajbă pentru a oferi ținte opiniei publice. ”Vinovatul de serviciu”, ca să nu-i spun țap ispășitor, era când medicul, când asistenta, când farmacistul.

Din păcate au apărut, iar, în ultima vreme, unele discuții, generate de schimbări legislative insuficient explicate. Unii medici nu văd cu ochi buni implicarea farmaciștilor în intervenții care, până acum, erau posibile doar în cabinetele medicale. Este vorba despre tradiție, despre atașamentul față de profesie, poate și de orgolii profesionale…Realitatea, însă, este că medicii trebuie să facă față unui volum de muncă uriaș, cu multe sarcini administrative și multe probleme medicale de rezolvat.

Tocmai de aceea nu trebuie să ne supărăm că farmaciștii preiau o parte din sarcini, că ne degrevează, în mică măsură, de cazurile care nu necesită consult medical, de întrebările simple, dar consumatoare de timp. Ce să iau pentru 37 cu doi și o durere în gât, îl întreabă câte un pacient pe farmacist? Și dacă află răspunsul, iar până a doua zi dimineața viroza a trecut, medicul nu mai pierde timp cu explicații, formulare etc. ci se poate ocupa de vârstnicul cu insuficiență cardiacă, de copilul cu febră sau de alte intervenții curative ori preventive cu impact mult mai mare decât prescrierea unui paracetamol.

Cred că fiecare am avut pacienți cu ”trimitere” de la farmacist, care a sesizat că tusea nu mai trece și omul tot vine să ia sirop de patlagină, sau că durerea de cap pentru care cere antinevralgic are un caracter care trebuie investigat.

De aceea, să recunoaștem că apelul la farmaciști reprezintă o soluție necesară în lumea de azi, pe măsură ce problemele se tot aglomerează, solicitările cresc, sarcinile devin tot mai numeroase, iar personalul medical tot mai redus, din cauza plecărilor din sistem prin pensionare și emigrație, ori din cauza distribuției inegale în teritoriu.

Am văzut cât de mult învață farmaciștii, am văzut ce grea este admiterea la Farmacie, ne-am întâlnit cu colegii noștri în stagii, să rămânem alături și în profesie, în activitatea de zi cu zi. Este mai bine pentru pacient să fie îndrumat de un profesionist în halat alb către alt profesionist în halat alb, decât de Dr. Google către auto-tratament.

7 Februarie 2023