Adriana Mihalaș: "CMMB lucrează la o bază integrată de date pentru a scuti medicul de drumuri inutile"

2016.08.03, Interviu de Alexandra Mănăilă

Dr. Adriana Mihalaș, medic de familie în București, este secretarul BEx al CMMB și coordonatorul a două departamente din cadrul organizației profesionale: "Departamentul Acreditări și Avizări" și "Departamentul Financiar". Principalele obiective ale echipei Biroului Executiv al CMMB, manageriate de dr. Adriana Mihalaș, esențiale pentru medicii bucureșteni, sunt:

 

  1. o bază de date integrată
  2. înființarea unui punct unic pentru avizarea cabinetelor
  3. modificarea Ordinului ministrului Sănătății 153/2003 privind dotarea minimă obligatorie a cabinetelor medicale.

Alexandra Mănăilă (AM): Care sunt provocările de la Departamentul Acreditări și Avizări?
Dr. Adriana Mihalaș: În Colegiul Medicilor din Municipiul București (CMMB) avem 14.000 de membri. Vorbim aici despre un sfert din medicii României. Așadar, avem nevoie de o bază de date corectă și completă. Este un demers vital, nu este o opțiune. Când am preluat mandatul, am găsit baza de date a CMMB total neactualizată. Asta nu s-a întâmplat pentru că doctorii nu au dorit să ofere date actualizate. Eu sunt sigură că mulți medici nici nu știu cum apar în baza de date a CMMB. În multe cazuri, cotizația unui medic este plătită prin ordin de plată de către angajator. Spitalul plătește în bloc pentru 500 de medici care nu-și amintesc de Colegiu și nu-și actualizează datele personale sau eventualele competențe pe care le-au făcut între timp. Sunt medici care fac cursuri, supraspecializari și competențe, dar pe care nu le exercită și nu simt nevoia să ajungă la Colegiu să le anunțe. E păcat, fiindcă e firesc să avem un Registru al Medicilor cu toate datele profesionale ale unui medic. Și pentru a veni în întâmpinarea medicului care intră in contact cu Colegiul, am încercat să îmbunătățim activitatea în acest department. Sunt patru referenți acum la Avizări și avem un om în plus, specializat în arhivare.

AM: Ce probleme ați identificat în actualizarea bazei de date?
Dr. Adriana Mihalaș: Prioritatea numărul 1 în opinia mea este necesitatea unei comunicări mai bune între Colegiu și membrii săi. În momentul în care medicul va înțelege ce este Colegiul și ce facem noi pentru medici sunt convinsă că ne vor susține și vor răspunde la apelul nostru. Pentru titlurile profesionale este ceva mai simplu, pentru că medicul are nevoie de avizul Colegiului să exercite profesia în specialitatea respectivă. După ce obține Ordinul de ministru vine cu el la Colegiu și primește un certificat de membru. În schimb, obținem date mai greu despre titlurile universitare. Pentru acestea nu ai nevoie de avizul Colegiului. Sunt profesori care apar șefi de lucrări în baza de date a Colegiului, medici primari care sunt cadre universitare și noi nu știm. Și să știți că sunt dese astfel de situații. Din păcate, medicii consideră Colegiul ca pe o institutie care doar ia cotizația și nu face nimic pentru ei. Este o gravă eroare! CMMB are o activitate imensă. De când am venit aici, în ianuarie 2016, s-a lucrat, a fost o activitate intensă și transparentă. Cred că am ajuns aici exact când înmugurește totul și sper să avem norocul ca în mandatul acesta să apucăm și roadele. Dar avem nevoie de susținerea membrilor noștri.

AM: Ce înseamnă de fapt această bază de date integrată?
Dr. Adriana Mihalaș: Este o bază de date centrată pe medic, mai bine spus pe CNP-ul medicului. Cu ajutorul ei, CMMB poate cunoaște aproape totul despre activitatea medicului, despre toți angajatorii săi, despre specialitățile sale, dacă a avut sau nu sancțiuni. Dar, am putea să aflăm și alte activități pe care le prestează medical pe care să le integrăm în baza de date. De exemplu, să figureze câmpuri speciale în baza de date despre activitățile de voluntariat sau proiectele din învățământ pe care le susține medicul. Astfel vom avea profilul cât mai complet al medicului. În plus, medicul va avea el însuși acces la profilul său și îl va putea actualiza. Își va putea vedea datele personale și ce știm noi, Colegiul despre el, grad profesional, loc de muncă. Colaborez excelent cu Departamentul de Avizări al CMR și ne susținem reciproc, dar cea mai bună colaborare o am cu departamentul IT al CMR pentru baza de date la care lucrăm împreună. Speranța mea este să am sprijinul departamentelor Resurse Umane din cadrul spitalelor și clinicilor bucureștene care au baza lor de date și care ar putea să ni le furnizeze în bloc. Cu ajutorul lor aș putea să actualizez mult mai repede baza de date. Sunt totuși 14.000 de medici! Estimez însă că acest proces ar mai dura cel puțin șase luni. Cert este că CMMB lucrează la o bază integrată de date pentru a scuti medicul de drumuri inutile.

AM: Cum ar putea fi simplificată relația medicului bucureștean cu Colegiul?
Dr. Adriana Mihalaș: Scopul meu este să scutesc medicul de drumuri. Acesta a fost principalul motiv pentru care am schimbat site-ul Colegiului. Dorim să transformăm acest site într-un portal în care medicul să aibă posibilitatea să-și verifice datele care apar la Colegiu, să și le poată actualiza de acasă, să-și poată încărca punctele de educație medicală continuă pe proprie răspundere și astfel să-i ușurez mult munca și drumurile. Altă măsură este să schimbăm actualul ordin al Ministrului Sănătății nr. 153/2003. Pentru acest obiectiv, în colaborare cu Colegiul Medicilor din România (CMR), am constituit un grup de lucru pe care îl coordonez. Doresc să inițiez un punct unic de lucru între Colegiu și Direcția de Sănătate Publică (DSP), astfel încât la înființarea unui cabinet medical, doctorul să nu facă zeci de drumuri între DSP, Colegiu și Registrul Comerțului, așa cum se întâmplă în momentul de față. Modificarea acestui ordin ar schimba fundamental percepția medicului și către pacient. Un medic în România nu poate consulta în privat acum decât dacă are la dispoziție o dotare minimă, în funcție de specialitatea pe care o desfășoară. Dau un singur exemplu: un gastroenterolog nu poate să acorde o consultație, dacă nu are în cabinet endoscop. Pare absurd, dar atunci când a apărut acest ordin nu a fost prevăzută noțiunea de consultație, ci au fost stabilite dotările ideale ale cabinetului, nu cele minime. E de dorit ca în cabinetul tău să ai tot ceea ce este necesar pentru investigații și tratamente. Totuși, orice doctor în România poate să ofere o consultație cu o dotare minimă pe care să o definim împreună cu comisiile de specialitate și acesta e obiectul schimbării ordinului.
Draftul de modificare al ordinului îl voi depune la CMR la finalul acestei luni. Apreciez foarte mult deschiderea și susținerea pe care am avut-o la CMR, când am venit cu această propunere. Cred că și asta este o noutate, fiindcă până acum exista o prăpastie în colaborarea cu CMR și tot dintr-o comunicare ineficientă și o lipsă de transparență, dar am deschis reciproc ușile și s-au legat niște punți de legătură care încep să funcționeze și sunt din ce în ce mai bucuroasă că colaborez cu CMR.

AM: În prezent în România sunt 10 specialități "orfane", cum vedeți rezolvarea lor?
Dr. Adriana Mihalaș: Da, sunt 10 specialități în România care nu sunt incluse în nomenclatorul de dotare minimă a acestui Ordin. De exemplu, hematologul nu poate să-și deschidă un cabinet de consultații în România pentru că doarea minimă a cabinetului de hematologie nu este definită. A fost o scăpare. Iar acest Ordin modificat ar rezolva problema. Fiecare specialitate va avea o comisie care definește și redefinește dotarea minimă și lucrurile se vor îmbunătăți substanțial.

AM: Care sunt etapele pentru modificarea ordinului 153/2003?
Dr. Adriana Mihalaș: De la CMR, propunerea de modificare va fi trimisă către Ministerul Sănătății. Eu sper ca va trece cât mai repede și asta va ușura mult avizarea cabinetelor. Pentru nota de fundamentare, ne inspirăm din modelele Colegiilor mari din Europa. De regulă, în Europa, cabinetele sunt înființate aproape 100% de Direcțiile de Sănătate Publică. Colegiul nu are această atribuție, el se ocupă de exercitarea profesiei de medic. Sigur, că avem nevoie să știm că medicul pe care l-am acreditat să profeseze în România lucrează într-un spațiu destinat activității și avem nevoie de această evidență. Și invers, DSP are nevoie de informația aceasta pentru că într-un cabinet medical se poate cuibări și o persoană care nu face consultații conform legii și după cum știți activitatea medicală în privat este scutită de TVA, iar dacă se desfășoară activitate nemedicală într-un cabinet și acest lucru nu e transparent, pot fi oricând nereguli, nu mă refer doar la evaziune fiscală și nu sunt rare cazurile. Pentru a afla ce se întâmplă în București, ar trebui să reclame cineva acest fapt. De unde știi ce se întâmplă într-un cabinet? De aceea, e foarte important să se implice și CMMB pe lângă DSP. Medicii care respectă norme și reguli se vor simți protejați și indirect pacienții vor fi în siguranță.

AM: Ca medic de familie ce vă propuneți să schimbați din funcția de secretar al Biroului Executiv al CMMB pentru colegii dvs.?
Dr. Adriana Mihalaș: Pentru medicii de familie aș face foarte multe, numai că nu ține doar de Colegiu. Eu sufăr că medicii de familie nu au imaginea pe care o merită. Medicul de familie este de fapt avocatul pacientului în sistem, este cel care integrează informația de la ceilalți specialiști, ca un jucător de puzzle, repune mereu la locul lor componente "desfăcute" prin atâtea clinici și laboratoare și poate să ia decizia cea mai bună. Medicul de familie are avantajul de a-l cunoaște pe pacient de când se naște până moare, știe contextul apariției unor boli care deseori cântărește mai mult decât o investigație medicală, cu alte cuvinte, poate să aibă o viziune de ansamblu, viziune care se lărgește și îmbogățește direct proporțional cu competența sa. Cred că e nevoie de o colaborare mai strânsă cu specialiștii și din păcate, felul cum funcționează acum sistemul rupe des această relație esențială... Medicul de familie are un rol cheie în sistem și din păcate e văzut doar ca un funcționar care administrează niște hârtii. Pentru ei (nota red.: medicii de familie) am conceput inițial primul chestionar online legat de funcționarea cardului de sănătate și de așteptarea pe care o au membrii Colegiului de la CMMB. Toate datele sunt publice pe site-ul nostru, iar surpriza mea a fost să văd că acest card de sănătate îi afectează în egală măsură și pe medicii din ambulator și pe cei din spital. Sentimentul meu era că doar medicii de familie sunt încurcați de card. Da, ei simt mai acut, dar toți suferă din pricina nefuncționării cardului. Rezultatele chestionarului au fost centralizate si trimise la Ministerul Sănătății împreună cu un pachet de soluții formulate de departamentul socio-economic și sperăm să producă efecte...

AM: Care sunt așteptările medicilor de familie bucureșteni de la dvs.?
Dr. Adriana Mihalaș: Așteptările lor sunt diferite față de ceea ce face CMMB prin statut și aceasta spune multe. Pe de o parte Colegiul nu a reușit să se facă înțeles, care e rostul și rolul lui, iar medicii se așteaptă să rezolve prin Colegiu tot, inclusiv ce ar trebui să facă sindicatul, angajatorul, legiuitorul. Da, Colegiul poate lua act de nevoile medicilor și tot ce ține de exercitarea profesiei de medic. Putem să inițiem proceduri de rezolvare și sper să și rezolvăm problemele respective, în rest putem doar să răspundem și să trimitem cererea celor în drept.

AM: Ce mesaj le transmiteți colegilor dvs.?
Dr. Adriana Mihalaș: Să aibă încredere și să colaboreze cu noi. Să știe că întotdeauna avem ușa deschisă și vom lua în considerare inclusiv criticile lor. Eu îmi doresc să se schimbe ceva în bine. Vrem să aducem în prim plan rolul Colegiului și valoarea reală pe care o are. Vrem ca CMMB să fie în folosul medicului. Și mai vrem ceva pentru medicul bucureștean, să-i restabilim imaginea pierdută.